Het jaar 2022 was een goed jaar voor de technologie-industrie, met veel van ’s werelds grootste techbedrijven die indrukwekkende financiële resultaten rapporteerden. Maar de techbedrijven hebben ook allemaal flinke bezuinigingen aangekondigd. Uit de jaarcijfers bleek dat door tegenvallende advertentie-inkomsten en terugvallende consumentenbestedingen flink in het personeelsbestand gesnoeid moest worden. In dit artikel kijken we naar de jaarcijfers van techreuzen die al gepubliceerd zijn en bekijken we welke jaarcijfers nog moeten komen. 

Apple

Apple Inc. had een fantastisch jaar in 2022, met een omzetstijging van 12,7% ten opzichte van 2021. Dit was grotendeels te danken aan het succes van hun iPhone-verkopen, die met 14,8% stegen. Daarnaast zag het bedrijf een aanzienlijke stijging in hun diensten- en wearables-divisie, met een omzetstijging van 22,3%. De nettowinst van Apple steeg ook met 10,7% tot 55,3 miljard dollar. De kwartaalomzet was de hoogste ooit met 90,1 miljard dollar.

Microsoft

Microsoft Corporation had een geweldig jaar in 2022, met een omzetstijging van 14,3% ten opzichte van 2021. De divisie personal computing van het bedrijf, waaronder Windows en Surface vallen, zag een omzetstijging van 15,2%. Hun productiviteits- en bedrijfsprocessendivisie, waartoe Office en LinkedIn behoren, zag een omzetstijging van 13,2%. De nettowinst van Microsoft steeg ook met 16,8% tot 43,0 miljard dollar. Microsoft zag zijn omzet minder snel stijgen dan voorheen. De oorzaak hiervan is de dalende vraag naar PCs, maar ook de stijgende dollar en de afgenomen vraag naar online advertenties.

Alphabet Inc

Alphabet Inc., het moederbedrijf van Google, had een solide jaar in 2022, met een omzetstijging van 16,6% ten opzichte van 2021. Het zoeksegment van het bedrijf, zag een omzetstijging van 4,3%, terwijl hun cloud computing-divisie, Google Cloud, een omzetstijging van 25,5% zag. De nettowinst van Alphabet steeg ook met 18,3% tot 31,1 miljard dollar. YouTube kende een negatieve groei voor de omzet uit advertenties. Deze daalde met 1,9%. 

Motorola Solutions

Het bedrijf, dat communicatietechnologieën en -oplossingen levert aan overheden en bedrijven, zag een omzetstijging van 8,2% ten opzichte van 2021. De overheidsverkoopdivisie van het bedrijf zag een omzetstijging van 9,5%, terwijl hun bedrijfsverkoopdivisie een omzetstijging van 7,0% zag. Een van de belangrijkste factoren voor het succes van het bedrijf in 2022 was zijn groeiende portfolio van bedrijfskritische communicatieoplossingen. Met name de CommandCentral-softwaresuite van het bedrijf, die real-time communicatie en gegevensbeheer voor noodhulpverleners biedt, kende een aanzienlijke toename in het gebruik bij overheids- en bedrijfsklanten. Hoeveel cameraoplossingen en Motorola portofoons Motorola Solutions vorig jaar heeft verkocht horen we 2 februari. De markt rekent dat Motorola een 13% hogere winst dan in 2021 heeft weten te behalen.

Meta

Bij Meta zien we dalende cijfers over 2022. De oorzaak van de dalende resultaten heeft te maken met de teruglopende advertentieinkomsten. Adverteerders zijn voorzichtiger geworden met hun uitgaven door de slechte economische vooruitzichten. Ook stak het bedrijf de afgelopen jaren veel geld in de metaverse. Over het vorige jaar kwam de omzet van Meta uit op 116,6 miljard dollar. Dat is een daling van 1% ten opzichte van 2021. De kosten waren veel hoger en dat leidde tot een winst van 23,2 miljard dollar. Dat is 41% lager dan in 2021.

Amazon

Amazon heeft een goed jaar achter de rug. Amazon zag zijn advertentieinkomsten stijgen met ongeveer 25% en daarmee is het een van de snelst groeiende onderdelen van Amazon. Aangezien Amazon ingelogde gebruikers kan targetten, heeft het geen last van cookiemuren en 3th party cookies die sinds kort verboden zijn. De Amerikaanse markt wordt steeds belangrijker voor Amazon. Vooral in Amerika neemt de omzet flink toe. De meeste winst haalt Amazon uit zijn clouddienst AWS.

Netflix

Netflix zag het aantal abonnees groeien, maar de winst daalde. Dit wordt veroorzaakt doordat de groei gestokt is, maar de investeringen flink blijven. Het bedrijf groeit nu een stuk minder dan tijdens de Pandemie. Daarnaast had het bedrijf last van de sterke dollar. Door het toegenomen aantal abonnees is de koers de afgelopen maanden flink gestegen. Op de Nasdaq noteert het aandeel Netflix nu een koers van $ 365,90.